BIZNES

Przykłady zastosowań

W 2003 roku kapitan Eryk Garrison odpowiedzialny za ochronę portu lotniczego Baltimore-Washington International (BWI) w stanie Maryland obejrzał w telewizji program o Segway'u. Od razu zorientował się jak przydatny byłby on dla funkcjonariuszy policji na co dzień patrolujących lotnisko.Gwarantował on bowiem nie tylko szybszą reakcją na zagrożenie, ale również możliwość patrolowania większego obszaru w tym samym czasie.

“Pośród wielu funkcjonariuszy policji na lotnisku, część z nich używa samochodów, jeden lub dwóch wykorzystuje rowery na patrolu, zaś kilku jeździ na quadach patrolując teren na południe od lotniska” - opowiada Pan Garrison. “Poza nimi wszyscy pozostali patrolują teren pieszo, przechodząc dziennie ponad 11km. Ich wyposażenie i narzędzia ważą nieco ponad 15kg. Tym samym po jedenastu, dwunastu godzinach służby są oni bardzo zmęczeni, a mimo to muszą reagować na zagrożenia tak samo szybko jakby to był początek dnia. To bardzo trudne!”

W lutym 2004 roku kapitan Garrison usłyszał w Ministerstwie Sprawiedliwości Stanów Zjednoczonych o programie, który miał pomóc lokalnym posterunkom policji przetestować i ocenić pojazdy Segway PT. “Dowiedzieliśmy się, że przy Ministerstwie jest osoba – Pan Michael O'Shea – jest on w stanie wypożyczyć Segway'a tym funkcjonariuszom, którzy chcieliby je wypróbować.” - opowiada Garrison. “Nie namyślając się długo skontaktowałem się z nim i dogadaliśmy się w sprawie wynajmu 2 sztuk oraz szkolenia z jazdy. W przeciągu jednego dnia Pan O'Shea wyszkolił około 30 policjantów i ich przełożonych tak z jazdy i jak i obsługi Segway'a. W efekcie czego już następnego dnia owe 2 maszyny zostały wysłane na patrol na lotnisku BWI.”

“Segway'e PT rozpoczęły patrolowanie lotniska w marcu 2004 roku.” - wspomina kapitan Garrison. “Trzymaliśmy je w wyznaczonych obszarach portu, więc mogliśmy udokumentować i ocenić ich użycie. Na końcu programu testowego otrzymaliśmy pozytywny raport, który został wysłany do naszych decydentów. Sprawozdanie to obejmowało wiele istotnych dla nas elementów, jak wykorzystanie w tłumie, poziom hałasu, praca w niepogodzie, trwałość części, żywotność baterii, reakcja społeczeństwa oraz zarządu portu lotniczego. Ponadto interesowało nas czy możliwe jest wykorzystanie Segway'a przez funkcjonariuszy o różnym wzroście i wadze, jak i ryzyko, jakie niesie dla nich oraz oficjeli lotniska jazda na tym urządzeniu. Wreszcie ocenialiśmy samopoczucie naszych ludzi po 12 godzinach jazdy na Segway'u.”

Było to o tyle istotne, iż znużenie pracą pod koniec 12-godzinnego dyżuru było jednym z najistotniejszych problemów do rozwiązania przez pojazdy Segway PT na lotnisku BWI. Jak się okazało po 4-miesięcznych testach Segway PT stał się idealnym rozwiązaniem tego problemu. “Segway PT przyśpieszył czas reakcji na zagrożenie oraz wyeliminował efekt znużenia pod koniec dnia.” - opowiada Garrison. “Zgodnie z założeniami funkcjonariusze na Segway'ach docierają na miejsce zdarzenia od 3 do 4 minut szybciej niż pozostali policjanci – wzbudzając tym zazdrość pozostałych patrolujących. Nie bez znaczenia jest też pozytywna reakcja społeczeństwa, która poprawiła nasze relacje z pasażerami oraz zwiększyła ich poczucie bezpieczeństwa.”

Według Eryka Garrisona, Segway PT wypadł świetnie w każdej kategorii testu. Był cichy, łatwy w manewrowaniu w tłumie, wzbudzał entuzjazm wśród pasażerów, policjantów oraz pozostałych pracowników agencji bezpieczeństwa na lotnisku. Tym samym twórcy raportu polecali zakup Segway'ów PT w celu zwiększenia lepszego postrzegania służb bezpieczeństwa i zwiększenia ochrony dla obywateli.

W efekcie przeprowadzonego testu we wrześniu 2004 roku komendant Gary W. McLhinney – szef bezpieczeństwa stanu Maryland – podjął decyzję o zakupie dziewięciu pojazdów Segway PT dla lotniska. Na dzień dzisiejszy jednostki te znajdują się w kluczowych dla portu miejscach, w których wykorzystywane są między innymi do regulowania ruchu na wiaduktach przed wjazdem na lotnisko, do patrolowania 6-poziomowego parkingu oraz głównego terminala. Według Garrisona blisko 95 procent wszystkich funkcjonariuszy policji na lotnisku zostało przeszkolonych, aby wykonywać patrole na Segway'ach.

“Władze portu lotniczego też doceniły zalety Segway'ów i dlatego podjęły decyzję o wyszkoleniu dwóch swoich menedżerów do jazdy na tymże urządzeniu” - opowiada kapitan Garrison. “Także i Straż Pożarna wyszkoliła kilkunastu swoich strażaków do wykorzystania Segway'ów w przypadku nagłych wezwań i alarmów.”

Wszystkie pojazdy Segway PT zakupione przez lotnisko BWI zostały wyposażone w torbę na kierownicę, światła przednie oraz dzwonek. Według Garrsiona wykorzystywane w tych pojazdach baterie NiMH umożliwiają około 10-godzinną jazdę na kluczu żółtym oraz 12-godzinną na czarnym.



Powrót do listy